En Zàrpic
Eren a
prop de les vuit del matí, els primers minuts d’obertura del curs escolar. S’agrupaven
nois i noies per entrar a davant de les portes del institut. Alguns es
coneixien al coincidir en altres col·legis, però molts d’altres eren novells.
En Zàrpic es va relacionar, com un imant. En un moment, va ser envoltat de
companys i ja destacava com a líder. Ell era molt obert i els explicava les
experiències de l’estiu. Tot eren cents i milers, cotxes de categoria, que
guanyava en tots els esports, que no l’enganxaven en les trapelleries...
A mesura
que ell anava agafant consens en el grup, començava a criticar els nouvinguts
amb les seves gracietes. Que si un anava mal vestit, que si una noia era massa
grassa, que si un portava les ulleres gruixudes...
Aleshores
va arribar un noi, alt i gros, amb una motxilla antiquada i les sabates plenes
de fang. Ell el va repassar i va fer una exclamació, de la qual en va gaudir
tot el grup.
- - Mira,
en Fangolà! Ha, ha...
El noi
venia d’una casa de pagès a peu, i, a causa de la pluja que havia caigut durant
la nit anava brut de fang. El nom li va quedar per tot el curs i en Zàrpic es
va convertir en el pedant de la classe. La seva mirada de menyspreu cap als
altres companys era una sentència. Tal era així, que era ell qui triava els qui
jugarien en el seu equip i en Fangolà l’agafava com a defensa en els jocs. Si
perdien, la culpa la tenia ell perquè era lent o no tombava els contraris.
Quan
feien malifetes com furtar bolígrafs a la llibreria o llaminadures a la botiga
de queviures, enganyaven a en Fangolà perquè estès a prop i li tiraven alguna
mercaderia a terra a prop seu. Així quan el botiguer els perseguia culpava al
pobre Fangolà. Ell estava ben avorrit de les brometes d’en Zàrpic. Inclús a
vegades el culpaven de fer mofa del professor quan estava girat escrivint a la
pissarra. Llavors, el professor el castigava i tots se’n reien d’ell. El
professorat li tenia el dit a l’ull i van començar a albirar que seria un mal
alumne.
Per
tant en Fangolà era el cap de turc de les malifetes d’en Zàrpic. Aquell a l’hora
de sopar, quan estava amb la família, els hi explicava les historietes que li
passaven a l’escola, però els seus pares li recomanaven que prengués paciència
i què per ells, el que era important eren els treballs i els exàmens. Els pares
podrien parlar amb els professors, però no baixaven normalment a la ciutat sinó
era de molta necessitat, la feina de la granja els tenia atrapats.
Així va
ser com els professors quedaven sorpresos amb els treballs d’en Fangolà perquè
estaven ben fets i alguns se’n malfiaven, li preguntaven qui l’havia ajudat o
si li havia fet el treball algun germà, cosa que el feia enfadar molt. Els
pares d’ell no se’n sabien avenir i varen fer una nota avalant els estudis del
noi, malgrat això els professors no ho tenien clar.
Un dia
el professor de matemàtiques, per sorpresa, el va fer sortir a la pissarra a
l’hora de l’esplai i li va posar problemes difícils per comprovar si els feia
ell, però els va solucionar correctament. Va quedar impressionat.
El
professor de literatura el va fer sortir a escriure per comprovar la seva
gramàtica i no en va trobar cap error. Aleshores en una reunió del claustre de
professors en van fer un comentari i van decidir estudiar el cas.
El
professor de gimnàstica va ser l’encarregat d’esbrinar el què passava. Ell
coneixia bé en Zàrpic, ja que era el millor esportista de tot el grup, tot i
que tenia dubtes de la seva actitud amb en Fangolà. Els va proposar, a tots els
alumnes, un concurs enigmàtic sense explicar en què consistia. En Zàrpic va
acceptar el repte ràpidament i en Fangolà amb precaució. Quan els va tenir
reunits al gimnàs, tots es van estranyar perquè era ple de taules i cadires. El
professor els va dir:
- - La
primera prova serà a fora al camp d’atletisme, agafeu les boles de les peses i
farem aquesta prova a veure qui la tira més lluny.
Els va
posar en fila darrera d’un cercle i els alumnes l’anaven tirant tal com els hi
va explicar.
El
guanyador va ser en Fangolà. Perquè amb la seva alçada i força la va tirar un
metre més lluny que el segon. La noia que va guanyar en el grup de les noies li
va picar l’ullet. En Zàrpic estava rabiós.
- La
segona prova serà una prova de resistència. Agafeu les bicicletes i doneu
voltes al pati a tota velocitat a veure qui fa més voltes i aguanta més la
pressió.
El
guanyador va ser en Fangolà que anava una mica més lent però va fer més voltes
i el segon en Zàrpic, aquest treia la llengua que quasi li arribava a la
barbeta de cansat, mentre que en Fangolà es va recuperar de seguida. Seguidament el
professor els va dir:
- Ara
anireu a refrescar-vos i menjar. Després farem l’última prova: Aquesta prova
serà una partida d’escacs en el gimnàs. Us asseureu dos a cada taula i jugareu
una partida d’eliminació. El que guanyi en farà una altra amb un altre
guanyador i així us anireu eliminant fins que en quedeu dos, nois o noies, que
faran la partida final. Queda entès?
Tots
van contestar afirmativament. En Zàrpic va dir:
- - Aquesta
és la meva. Jo a casa meva sempre guanyo. Sóc el millor!
Ja heu
entès que els finalistes van ser en Zàrpic i en Fangolà? Es van asseure un
davant de l’altre envoltats de tots els companys i companyes. Ara ja no reien
totes les gràcies d’en Zàrpic, alguns començaven a comprendre que cada un de
nosaltres val per coses diferents i en Fangolà els hi ensenyava amb el seu
silenci efectiu.
La
partida va començar amb un bon atac d’en Zàrpic que va descol·locar en Fangolà,
però ràpidament ell va tapar el forat, tot i haver perdut algunes peces
importants. Aleshores, va contraatacar i va equiparà les forces en l’escaquer. Va ser una
partida memorable en la qual en Zàrpic va voler fer alguna trampa quan el
professor no mirava, però els companys es varen posar a protestar i cada vegada
eren més a favor d’en Fangolà, que va acabar fent un escac i mat amb la reina i
un alfil. Espectacular!
Tots ho
celebraven amb el guanyador i saltaven d’alegria. En Fangolà es va acostar a en
Zàrpic oferint-li la mà com a bon esportista, però l’altre la va rebutjar. Els
companys que ho van presenciar li van fer una bona xiulada a en Zàrpic, que va
marxar cap a casa seva amb una bona lliçó.
A
partir d’aquell moment les coses van canviar a la classe. En Zàrpic ho va
entendre com la resta d’alumnes. Va ser bo, per tots, comprendre que en una
classe mai s’és el millor, tots tenim mancances.
Xavier
Cassany, Girona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada